Küresel Ticaretin En Önemli Üç Elemanı
Sanayi tesislerinde kullanılmak üzere işlenmemiş ya da
yarı işlenmiş hâlde bulunan maddelere ham madde
adı verilir. Ham madde üretim
faaliyetlerinin dolayısıyla ekonominin temel kaynağını oluşturur.
Fabrikalarda kullanılan ham maddeler sanayi faaliyetinin türüne göre değişir.
Tarım ürünleri, hayvansal ürünler, madenler, su ürünleri
ve bitkiler başlıca ham madde kaynaklarıdır. Örneğin,
dokuma fabrikalarında ham madde olarak pamuk ve ipek, bitkisel yağ
fabrikalarında zeytin, ayçiçeği, mısır, soya vb. ile maden işleme
fabrikalarında çeşitli madenler başlıca ham madde kaynaklarıdır.
Dünya üzeride ham maddelerin bulunduğu bölgeler,
sanayi tesisleri ve ürünlerin pazarlanacağı bölgeler
farklı yerlerde bulunabilmektedir. Bu durum ham madde, üretim
ve pazar arasındaki ilişkiyi kuran küresel ticareti
ortaya çıkarmaktadır.
Dünya ticaretinin dağılımına bakıldığında karmaşık bir hâlde olduğu görülür. Ticaret faaliyetlerinin ülkelere
ve kıtalara göre yoğunlaştığı bölgeler oluşmuştur. Bu bölgelerin oluşmasında ülkeler arasındaki gelişmişlik ve nüfus farkı en önemli etkenlerdir. Dünya'da
ticaretin en yoğun olduğu bölgeler Kuzey Yarım Küre'dedir. Özellikle Kuzey Amerika, Kuzeybatı
Avrupa, Doğu ve Güneydoğu Asya arasındaki ticaret faaliyetleri oldukça yoğundur.Bir
sanayi kuruluşunun varlığını devam ettirebilmesi için ürettiği ürünlerini
pazarlayabileceği sürekli bir pazarının olması gerekir. Günümüzdeki büyük işletmelerin birçoğu ürünlerini uzun yıllar pazarlayabildiği geniş
pazarlama olanaklarına
sahiptir. Uluslararası ilişkilerde ticaret ve yatırımlar gün geçtikçe
artmaktadır. Gelişmiş ülkelerde bulunan Dünya çapındaki birçok şirket, yatırım alanları olarak bulunduklarıülkelerin
dışındaki bölgeleri seçebilmektedir. Bu nedenle ticari taşımacıklarda
ülke sınırlarıönemini kaybetmektedir.
Teknoloji ve iletişim sistemlerinde meydana gelen gelişmeler
uluslararası ticaretin genişlemesine ve hızlanmasına yol açmaktadır. Teknolojik buluşlar ve artan nüfusla birlikte sanayide ham maddeye olan ihtiyaç
her geçen gün artmaktadır.
Dünya nüfusunun artması ve teknolojik gelişmeler
insanların ihtiyaçlarını ve beklentilerini etkilemektedir. Tüketim
alanındaki gelişmeler pazarlama faaliyetlerini etkilemektedir. Ürünleri,
tüketicilerin bekledikleri kalite ve fiyatta pazara ulaştırılması ve
teknolojik gelişmelere sürekli olarak ayak uydurulmasıüretim
sektöründe rekabet unsuru hâline
gelmiştir.
0 yorum:
Yorum Gönder